مالیات نقل و انتقال خودرو

اعتراض به مالیات درآمد، مالیات کارتخوان و ...

مالیات نقل و انتقال خودرو

۲ بازديد

قانونگذار نقل و انتقال خودرو و درواقع فروش خودرو را مشمول مالیات نموده‌است. این مبلغ در زمان تعویض پلاک و همزمان با صدور برگه سبز محاسبه و اخذ می‌گردد. در گذشته این مالیات تا زمان انتقال سند در دفاتر اسناد رسمی پرداخت نمی‌شد. در بسیاری از موارد خودرو در طول سالیان و بین چند نفر خرید و فروش می‌شد و بازهم از نظر سند هیچ تغییری در مالکیت آن ایجاد نشده‌بود و مالیاتی هم پرداخت نمی‌شد، زیرا قولنامه بنگاه معاملات اتومبیل و نمایشگاه خودرو از نظر قانونی و برای قاضی سند مالکیت بود.

با افزایش تعداد خودرو، قیمت آن و حجم معاملات، چشمپوشی از مبلغ مالیات بر نقل و انتقال خودرو برای سازمان امور مالیاتی بسیار دشوار گردید. همچنین تغییرات فرهنگی و گسترش مسائل کشور شفافیت بیشتری در مستند سازی مالکیت خودرو نیاز داشتند. به همین دلیل به مرور تعویض پلاک به یکی از شروط استفاده از برخی خدمات از جمله کارت سوخت تبدیل شد.

اما همچنان ملاک انتقال مالکیت خودرو همان سند قابل تنظیم در دفاتر اسناد رسمی بود. نهایتا در سال‌های اخیر ملاک مالکیت خودرو از سند رسمی به برگ سبز تعویض پلاک تغییر یافت. به دنبال تغییر این قانون، قانونگذار اخذ مالیات نقل و انتقال خودرو را در همان زمان تعویض پلاک تعیین نمود. هم اکنون پرداخت مالیات نقل و انتقال به نوعی پیش شرط خدمات تعویض پلاک است.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.