آرشیو مهر ماه 1402

اعتراض به مالیات درآمد، مالیات کارتخوان و ...

تفاوت مهم هیئت‌های حل اختلاف مالیاتی ماده 216 و ماده 244 قانون مالیات مستقیم در سیدگی به اعتراض

۲ بازديد

دقت کنید که هر کدام از این مواد قانونی و هیئت‌های حل اختلاف وظایف و عملکرد متفاوتی در رسیدگی به اعتراض به مالیات مودی دارند. در هیئت حل اختلاف 244 به مواردی از اعتراض می‌پردازند که شما و ممیز نتوانسته‌اید در مورد آنها توافق کنید. این مسائل عموما مربوط به ارقام، معافیت‌ها، هزینه‌ها، شناسایی درآمد و … هستند.

این درحالیست که نحوه کار 216 بطور کامل متفاوت است. اعتراض به این هیئت درواقع قبل از رسیدگی 238 و درواقع جایگزین آن است. مواردی مانند اشتباه در ابلاغ، مربوط نبودن مالیات به شما و … در این ماده بررسی می‌گردد.

چگونه از ماده 216 به مالیات کارتخوان اعتراض کنیم؟

ماده 216 ابتدا رسیدگی شکلی به موارد قانونی را بررسی می‌کند. بعنونا مثال اعتراض به اینکه شما خودرو را فروخته‌اید اما مالیات آن برای وصول به شما ابلاغ شده است و یا ابلاغ‌ها در زمان درستی انجام نگرفته‌اند و … . درصورت محق بودن شما، در مرحله بعد مانند هیئت 244 جزئیات و رعایت اصول و قوانین رسیدگی را بررسی می‌کند. بخاطر داشته باشید در صورت رد ادعای شما در مورد ایراد در ابلاغ و … مالیات شما قطعی خواهد بود و سایر دفاعیاتتان بررسی نخواهد شد.

هیئت حل اختلاف مالیاتی

۳ بازديد
اگر پس از صحبت با ممیز همچنان به مالیات خود اعتراض دارید، باید پرونده خود را به هیئت حل اختلاف مالیاتی ارجاع دهید. براساس ماده 246 قانون مالیات مستقیم، فاصله ابلاغ تا روز برگزاری جلسه نباید کمتر از 10 روز کاری باشد. البته این موضوع می‌تواند با درخواست مودی و موافقت سازمان تغییر کند. در نظر داشته باشید که عدم حضور شما یا وکیل مالیاتی شما و یا مامور اداره مالیات مانع رسیدگی در آن تاریخ نخواهد شد. هیئت موظف است نظر خود را در سه روز کاری به شما ابلاغ نماید. شما نیز 20 روز فرصت اعتراض به آنرا دارید.

ماده‌های 237 و 238 قانون مالیات مستقیم و توافق با ممیز

۳ بازديد

به اینجا رسیدیم که برگه‌ای مبنی بر بدهی به اداره مالیات به شما ابلاغ شده است. برای اعتراض به این عدد قدم نخست حضور در اداره دارایی و گرفتن برگه تشخیص و گزارش رسیدگی به پرونده مالیاتی ماست.

همانطور که گفتیم ادارات مالیاتی موظف به ارائه گزارش رسیدگی به شما هستند. با اینحال با توجه به حجم بالای کار ممکن است لازم باشد برای این کار لایحه‌ای نوشته و آن را نزد ممیز مالیاتی و یا رییس حوزه صادرکننده برگه تشخیص ببرید.

چگونه برگه تشخیص را بگیریم و به مالیات اعتراض کنیم؟

پس از مطالعه برگ تشخیص و مطابقت دادن آن با گزارش رسیدگی، اطلاعات آن را بر اساس راهنمای ابتدای این صفحه بررسی نمایید. شما 30 روز از دریافت برگه تشخیص فرصت دارید تا مدارک مربوط به اعتراض خود را همراه با یک لایحه در مورد نیاز به بررسی دوباره ذیل ماده 238 به حسابرس مالیاتی پرونده خود بدهید.

او باید نتیجه اعتراض مالیاتی شما را در کمتر از 45 روز پس از ثبت درخواست به شما اعلام نماید. اگر پس از اعلام بررسی مجدد شما با نظر ممیز موافق بودید مالیات شما قطعی می‌گردد. در غیر اینصورت پرونده به هیئت حل اختلاف سپرده خواهد ش.

نکته بسیار مهم اینست که بخش مورد اختلاف شما و اداره هنوز قطعی نشده و نیازی به پرداختش نیست. اما آن بخشی از مالیات که حاصل اقرار خود شما در اظهارنامه ابرازیست همان ابتدا قطعی بوده و دیرکرد پرداخت آن مشمول جریمه است.

باید‌ها و نباید‌های استفاده از کارتخوان

۴ بازديد

بطور خلاصه باید بگوییم حال که تمام ورودی‌های این حساب از نظر ماموران مالیات درآمد هستند، پس چیزی بجز درآمد نباید وارد آنها شود. این موضوع تنها به مالیات بر درآمد شما مربوط نیست. اگر مشمول ارزش افزوده هستید، این مبلغ قطعا بر آن مالیات شما نیز اثر می‌گذارد. بطور کل توصیه می‌کنیم این موارد را در کار با کارتخوان رعایت نمایید:

  • عنوان شغلی پرونده مالیاتی مربوط با کارتخوان را کنترل نمایید و اطمینان یابید با شغل شما متناسب است.
  • تا حد امکان از کارتخوان برای تراکنش‌هایی که درآمد نیستند استفاده نکنید.
  • برای هر منبع درآمد خود حساب جداگانه‌ای اختصاص دهید.
  • در نظر داشته باشید که مبالغ موجود در حساب‌های متصل به کارتخوان مبنای مالیات هستند و مهم نیست از چه روشی وارد آن حساب شده‌اند.
  • تعداد دستگاه‌های کارتخوانی که بنام شما ثبت شده‌اند را استعلام نمایید. از نظر قانونی مسئول پرداخت مالیات کارتخوانی که بنام شماست، شما هستید.
  • تا حد امکان کارتخوان خود را در اختیار دیگران قرار ندهید.
  • اجازه ندهید اشخاص برای گرفتن کارتخوان از مشخصات شما استفاده نمایند.

اعتراض به مالیات کارتخوان

۲ بازديد

سازمان امور مالیاتی چند سال اخیر تراکنش‌های حساب متصل به کارتخوان را مبنای مالیات قرار می‌دهد. از آنجا که آنطور که باید در مورد آن اطلاع رسانی نشده بود، بخش زیادی از اصناف با مالیات کارتخوان درگیر شدند. اولین و مهمترین نکته در مورد کارتخوان اینست که:

حساب متصل به کارتخوان از نظر سازمان امور مالیاتی یک سحاب تجاریست بنابراین تمام مبالغ واریزی به آن (چه از طریق کارتخوان یا سایر روش‌ها مثل کارت به کارت، ساتنا، پایا و …) درآمد هستند و مبنای مالیات خواهند بود.

این موضوع برای مشاغلی مانند بنگاه‌های معاملات املاک و نمایشگاه‌های خودرو مشکلات زیادی را ایجاد نموده‌است. بسیاری از موارد طرفین یک معامله وجهی را تا انجام شدن کاری یا حصول اطمینان از موردی به عنوان امانت به کاسبان می‌سپارند. این مبالغ درآمد صاحبان کارتخوان نیستند اما آنها را در دردسر مالیات کارتخوان می‌اندازند. در این پست بصورت کلی به بررسی اعتراض به مالیات کارت خوان خواهیم پرداخت و مالیات مشاغلی که در این مورد در خطر هستند را در پست‌های جداگانه بررسی نموده‌ایم:

نحوه اعتراض به مالیات کارتخوان تا حد زیادی به برگه تشخیص شما بستگی دارد. باید دید در چه دسته ای از مودیان قرار دارید.در حالت کلی یک چیز مشخص است: سازمان تمام مبالغ ورودی به حساب متصل به کارتخوان شما را درآمد دیده و بر مبنای آن خمالیات محاسبه نموده‌است. در این مسیر مسائل بسیار زیادی وجود دارند که ممکن است مجالی برای اعتراض باشند:

  • در برخی موارد کارتخوان بنام شماست اما در اختیار شخص دیگریست. در این حالت شما و آن شخص باید این موضوع را به اداره دارایی اعلام نمایید.
  • در اغلب موارد مشکل اینست که مالیات بر اساس ورودی حساب کارتخوان شماست، اما تمام آن مبلغ درآمد شما نیست. در این حالت باید درآمد نبودن آن موارد را اثبات نمایید. بعنوان مثال اگر مستاجر شما اجاره را در محل کسب شما کارت کشیده و یا مبلغی بابت فروش دارایی خود را از این طریق دریافت نموده‌اید، باید مدارک آن را ضمیمه اعتراض خود نمایید.
  • در برخی موارد مدارک محکمی برای کاستن از سودی که منشا ملیات کارتخوان بوده‌است ندارید، اما ممکن است در فعالیتی که کارتخوان برای آن استفاده شده‌است، موضوعی برای اعتراض بیابید. اظهارنامه براوردی میزان سود شما را در ضریب اینتاکد ضرب می‌نماید. ممکن است ضریب فعالیت اصلی شما از ضریب فعالیتی که در اظهارنامه براوردی بزرای شما درنظرگرفته‌شده است، به عدد کمتری برسد.

اعتراض به برگ تشخیص مالیات بر ملک

۳ بازديد

محاسبه و رسدگی مالیات بر ملک یکی از موارد اعتراض خاص و پیچیده قانون مالیات‌های مستقیم است. اگرچه مبلغ مالیات خرید و فروش کاملا مقطوع و مشخص است، در حوزه رهن و اجاره ماجرا کمی متفاوت می‌گردد. اگر در رسیدگی برای ملک شما برگ تشخیص مالیات بر اجاره صادر شذه است، دقت به موارد زیر در چگونه اعتراض کردن به مالیات بسیار مهم و مفیداست:

  • پایانکار ساختمان شما حتما با عنوان مطرح شده در برگه تشخیص یکی باشد. تعداد زیادی از تخفیفات مالیاتی براساس پایانکار‌ها هستند.
  • کاربری ملک شما نیز بسیار مهم است. کاربری‌های مسکونی، تجاری، اداری، آموزشی و … هرکدام ضرایب متفاوتی دارند.
  • متراژ قید شده بعنوان فضاهایی مانند پارکینگ، انباری، بالکن و … را کنترل نمایید.
  • عرض معبر خیابان نیز بسیار حساس و مهم است.

عوامل دیگری نظیر طبقه، عمر ساختمان، قرار داشتن در مجتمع و … نیز بسیار حساس هستند و تاثیرات معکوسی در کاربری‌های مختلف ساختمان دارند.

اعتراض به مالیات درحالیکه شما تا کنون درسامانه مالیات ثبت نام نکرده‌اید.

۳ بازديد

درکنار سوال چگونه به مالیات اعتراض کنیم باید بپرسیم که به چه مواردی می‌توان اعتراض کرد. در همین مثال بالا، بهروز ممکن است بتواند درآمد شناسایی شده خویش را معتدلتر نماید. اداره مالیات از نظر قانونی موظف و از نظر اخلاقی مشتاق است تا به اشخاص بگوید چگونه درآمدشان را تشخیص داده‌است. بهروز ریز تراکنش‌هایش را دریافت می‌کندو بررسی می‌کند که آیا می‌توان غیر درآمدی بودن برخی از آنها را اثبات کرد؟

البته در مواردی که برای اشخاص بدون داشتن سابقه پرونده مالیاتی برگه تشخیص صادر می‌گردد، موارد قابل بررسی بسیار گسترده‎‌تر هستند. عموما اولین و مهمترین مسئله برای این موارد اینتاکد وارد شده در برگه مالیات براوردیست.

اینتاکد چیست؟

خیلی خلاصه می‌توانیم اینتا کد را تخمین سازمان امور مالیاتی از نسبت سود یک فعالیت بدانیم. بطور مثال اینتاکد کارتخوان فعالیت بهروز یا همان خرده فروشی لباس در مثال بالا 13 درصد است. یعنی اگربهروز 100 میلیون تومان تراکنش داشته باشد، نظام مالیاتی در هنگام رسیدگی 13 میلیون تومان آنرا درآمد مشمول مالیات می‌داند.

در بسیاری از موارد ازجمله رسیدگی به تراکنش بانکی می‌توان در اعتراض به مالیات به همین اینتاکد دقت نمود. یکی از مهمترین منابع قانونی مربوط به رسیدگی تراکنش بانکی بخشنامه 200/99/16 است.

در این بخشنامه به صراحت ذکر شده که ممیز مالیاتی در رسیدگی تعیین فعالیت مودی باید اسناد محکمی داشته باشد. بنابراین اگر اسنادی دارید که نشان دهد مبلغ به دلیل فعالیت اقتصادی خاصی به حساب شما منظور شده‌است، آن را بعنوان یکی از راه حل‌های موجود در نظر بگیرید. یکی از مهمترین اسناد نیز ارائه یک کارتخوان مرتبط با یک فعالیت تجاریست. این موضوع به شما کمک می‌کند تا آن مبلغ مورد مناقشه را به مالیات کارتخوان یک فعالیت با اینتاکد مشخص تبدیل نمایید. توجه نمایید که در بسیاری از موارد حساب‌ها و تراکنش‌های بانکی مشکوک تحت عنوان درآمد اتفاقی مورد بررسی قرار می‌گیرند. مالیات درآمد اتفاقی بسیار سنگین است.

همچنین بسیار مهم است تا بدانید آیا این مالیات متعلق به شماست یا به فعالیت شما مربوط نمی‌شود. بعنوان مثال شما مغازه‌ای را به همراه کارتخوانش کرایه داده‌اید. در اینجا کارتخوان همچنان به پرونده مالیاتی شما متصل است اما درواقع نشنانگر کسب و کار مستاجر شماست.

آیا باید به این برگه تشخیص مالیات اعتراض کنم؟

۴ بازديد

در مثال بالا منظور این بود که دقیقا دریابیم از نظر قانونی موظفیم هر درآمدی از هر منبع و با هر حجمی را به اداره دارایی گزارش کنیم. اینکه آیا این درآمد معاف است و یا تخفیف مالیاتی دارد در مراحل بعدی بحث می‌گردند.

حقیقت اینست که احتمالا ما هیچگاه مبلغ مالیات خود را دوست نخواهیم داشت. همیشه دوستداریم کمتر باشد. اما حقیقت دیگر اینست که دولت‌ها برای اداره کشور به مالیات نیاز دارند و دنگ ما را قطعا خواهند ستاند. پس باید قبل از برنامه ریزی برای اینکه چگونه به مالیات اعتراض کنیم باید ببینیم که:

اصلا آیا این مالیات جای اعتراض دارد یا خیر؟

در همین مثال بالا فرض کنیم ممیز مالیاتی درآمد مشمول مالیات کارتخوان بهروز را 12 میلیون تومان تشخیص داده‌است. در این موارد ممیز به ریز هزینه‌ها و میزان دقیق خرید کاسب دسترسی ندارد و با استفاده از ضریب اینتا کد به این عدد رسیده است. او درآمد داشته و باید بابتش مالیات بپردازد پس تا اینجا جایی برای اعتراض نیست.

بهروز از طرف دیگر برای اثبات هزینه‌هایش به میزان کافی فاکتور معتبر دارد اما سود حقیقی او از فروش لباس در گرگان 20 میلیون تومان بوده است. درحالیکه همانطور که گفتیم اینتاکد سود او را کمتر نشان داده‌بود. اینجا یک مغایرت وجود دارد اما شما بجای او باشید به مالیات اعتراض می‌کنید؟

حال فرض کنیم درآمد مشمول مالیات کارتخوان بهروز کمتر از 12 میلیون تومانی باشد که اداره مالیات برایش در نظر گرفته است. اینجا یک دلیل خوب برای اعتراض وجود دارد. حال او باید:

  • نشان دهد که تمام مبالغ واریزی به حسابش ناشی از فروش نبوده‌اند.
  • باید بتواند هزینه‌های قابل قبولی به ممیز ارائه کند تا سود واقعی کسب و کارش محاسبه گردد.

 

قبل از اعتراض به مالیات این موارد را در نظر بگیرید.

۲ بازديد

قبل از مراحل اعتراض به مالیات اجازه دهید تکلیف یک سوال مهم را مشخص کنیم: آیا فعالیت شما مشمول پرداخت مالیات است؟ این سوال پاسخ بسیار واضحی دارد: اگر درآمدی از انجام یک فعالیت یا اجاره یک محل دارید شما مشمول پرداخت مالیات هستید. مواردی مانند اینکه کار کوتاه است یا درآمد اندکی دارد تنها باعث می‌شوند بتوانید از معافیت‌ها استفاده نمایید. با اینحال در تمام مراحل اعتراض مالیاتی این نکته مهم را در ذهن داشته باشید که:

شرط استفاده از معالفیت‌ها داشتن پرونده مالیاتی و ارائه اظهارنامه است.

اجازه دهید با ذکر یک مثال این موضوع را روشنتر کنم. بهروز ساکن گرگان است و در دانشگاهی در قشم درس می‌خواند. او برای یادگیری کسب و کار از قشم با خود لباس می‌آورد و در گرگان به دوستانش می‌فروشد. اگرچه حجم تراکنش‌های بانکی او بسیار اندک است با اینحال برای سادگی کار کارتخوانی را به نام خودش تهیه نموده‌است. حال اداره مالیات از طریق دستگاه کارتخوان حساب او را بعنوان حساب تجاری شناسایی نموده‌است. هم اکنون اداره مالیات گرگان درحال بررسی فعالیت کوچک اما کتمان شده اوست… .

در اعتراض به مالیات باید بدانید که کدام حساب‌های شما تجاری هستند.

می‌دانیم که درآمد معاف سال هزار و چهارصد و دو سالانه 120 میلیون تومان است در حالیکه کل گردش حساب بهروز در سال به 100 میلیون تومان نیز نمیرسد. بنابراین درآمد او قطعا زیر این مقدار خواهد بود. با اینحال بهروز نمی‌تواند از این معافیت استفاده نماید. زیرا فعالیتش را کتمان نموده و در موعد مقرر اظهارنامه مالیاتی را ارسال نکرده است. بنابراین حتی به درآمد زیر حدنصابش نیز مالیات تعلق می‌گیرد.

روال اداره مالیات اینگونه است که ممیز مالیاتی ورودی‌های حساب‌های او را در سامانه بررسی می‌کند. از آنجایی که او کارتخوان دارد، بطور خودکار برایش پرونده تشکیل می‌گردد و تراکنش‌های حساب متصل به کارتخوان او مشمول مالیات خواهند بود.

در هنگام گزارش گردش حساب مشکوک، عموما ممیزین محترم مالیاتی تراکنش‌های مربوط به دریافت یارانه، انتقال بین حساب‌های شخص و موارد مشابه را از کل تراکنش‌ها کسر می‌نمایند. سپس عدد باقیمانده را در اینتا کد ضرب نموده و میزان درآمد مشمول مالیات را محاسبه می‌کنند. این همان اظهارنامه براوردیست.

نگاه اجمالی به مراحل اعتراض به مالیات

۳ بازديد

زمان مورد نیاز: 30 days.

 

  1. دریافت برگ تشخیص و گزارش رسیدگی مالیاتی

    در اعتراض شما این گام بسیار مهم بوده و درواقع زیربنای اعتراض شماست. ممکن است پرسنل اداره دارایی فرصت بررسی درخواست شما را نداشته باشند. پس از حضور در اداره دارایی در مهلت مقرر، در لایحه‌ای با توجه به ماده237 قانون مالیات مستقیم و بند ماده 25 دادرسی مالیاتی برگه تشخیص و گزارش رسیدگی خود را از حسابرس ارش یا رئیس حوزه مالیاتی را درخواست نمایید.

  2. مطمئن شوید که مخاطب برگه تشخیص شما هستید.

    مواردی مانند مشخصات و حساب‌های بانکی را بررسی فرمایید. همچنین اینکه این مالیات در مورد فعالیت شماست یا خیر را نیز کنترل کنید. بعنوان مثال ممکن است برگه در مورد مالیات اجاره یک ملک در زمانی باشد که شما صاحبش نیستید و یا مالیات متعلق به دستگاه کارتخوانی که به اسم شماست اما شخص دیگری با آن کار می‌کند باشد.

  3. اساس برگ تشخیص مالیاتی شما چیست؟

    نکته مهم در مورد چگونه اعتراض کردن به مالیات، چگونه تشخیص دادن آن است. اطلاعات از چه طریقی آمده اند؟ گزارش سامانه‌ها؟ شخصی گزارشی ارسال نموده؟ آیا براساس تراکنش‌های بانکی مالیاتی به شما تعلق گرفته است؟ آیا باید به مالیات کارتخوان شما اعتراض نمود؟

  4. بررسی مغایرت با ماده 237 قانون مالیات‌های مستقیم

    در صورتیکه اظهارنامه مالیاتی ارسال نموده‌باشید، سازمان امور مالیاتی تنها یکسال پس از ارسال می‌تواند بخش‌هایی از آن را رد نماید. پس از آن اطلاعات مندرج در اظهارنامه شما غیرقابل رد خواهند بود.

  5. بررسی مغایرت با ماده 157 قانون مالیات‌های مستقیم

    درصورت یافتن مدرک جدید و ارائه نشده در مورد فعالیت شما، سازمان امور مالیاتی 5 سال برای اضافه نمودن آن به اظهارنامه شما فرصت دارد. اگر از موضوع بیش از 5 سال می‌گذرد برگه تشخیص اعتبار ندارد.

  6. بررسی امکان توافق ذیل ماده 238 قانون مالیات مستقیم

    پس از بررسی و جمع آوری ادله شما 30 روز فرصت دارید تا از حوزه مالیاتی درخواست بررسی مجدد نموده و به برگه تشخیص مالیات اعتراض کنید. شاید نیاز باشد شما اظهارنامه جدید تنظیم نموده و بهمراه مدارک به حوزه تحویل دهید. در این مرحله که به آن توافق هم می‌گویند، حسابرسان ارشد مالیاتی پرونده شما را با توجه به مدارک بررسی می‌کنند. عمده اختلافات مالیاتی و اعتراض‌ها در همین مرحله بپایان می‌رسد. بعنوان مثال می‌توانید در این مرحله از اعتراض به مالیات کارتخوان ثابت نماییدد که بخشی از ورودی‌ها درآمد نیستند.

  7. بررسی ابلاغ برگه تشخیص جدید

    این برگ تشخیص باید ظرف حداکثر سه ماه به شما برسد. همچنین ویژگی ابلاغ باید براساس ماده 203 باشد. اگر عدد برگ تشخیص جدید را نیز نپذیرفتید، موضوع اعتراض شما به هیئت حل اختلاف مالیاتی ارجاع می‌شود.

  8. انتخاب نماینده و شرکا در هیئت حل اختلاف مالیاتی

    هیئت حل اختلاف مالیاتی از یک قاضی بازنشسته، نماینده سازمان امور مالیاتی، یک نماینده به انتخاب شما تشکیل می‌شود. شما میتوانید یک نهاد را انتخاب نمایید تا نماینده ای برای شما به هیئت مامور کند. این شخص می‌تواند بسته به موضوع اعتراض از حسابداران رسمی، اصناف، کانون وکلا و … . باشد.

در صورت قبول نکردن رای هیئت بدوی، پرونده شما به هیئت هم عرض ارسال می‌گردد. پس از آن می‌توانید آن را به دیوان عدالت اداری و یا 251 مکرر اراجع دهید. دقت کنید که در این مراحل تا زمانیکه مالیات شما قطعی نشده است هیچ جریمه‌ای شامل آن نمی‌شود.

چگونه به مالیات در مراحل مختلف اعتراض کنیم