مالیات‌های مرتبط با خرید و فروش خودرو

اعتراض به مالیات درآمد، مالیات کارتخوان و ...

مالیات‌های مرتبط با خرید و فروش خودرو

۲ بازديد

مالیات نمایشگاه داران اتومبیل و فعالان خرید و فروش خودرو که از مودیان آسیب پذیر هستند، بسیار پرچالش است. حجم تراکنش و سرعت انتقال پول در این بنگاه‌ها و معاملات عموما بسیار بالاست. همچنین برای صرفجویی و کاهش هزینه‌ها، عموما نقل و انتقال با اسناد مثبته انجام نمی‌گیرد. مشکل دیگر این صنف نیز پراکنده بودن قوانین مالیاتی مربوط به آنها در فصول مختلف قانون است.

بخش زیادی از مالیات نمایشگاه داران اتومبیل و دلالان خودرو به دلیل ناآگاهی آنها از قوانین مالیاتی است. البته گاهی ثبت نکردن رسمی یا غیر رسمی معاملات و همچین رعایت نکردن نکات مربوط به تراکنش‌های بانکی دفاع از آنها را در اعتراض به مالیات دشوار می‌کند. در ادامه قوانین مالیاتی خاص این صنف و راه‌های مناسب برای کاهش مالیات نمایشگاه داران خودرو و دلالان اتومبیل خواهیم نگاشت.

در ابتدای امر توجه داشته باشید که خرید و فروش اتومبیل و فعالیت‌های مرتبط، ذیل حداقل یکی از این موارد مشمول مالیات خواهند بود:

  • مالیات نقل و انتقال خودرو: مالیات مقطوعی که در حال حاضر در زمان تعویض پلاک از فروشنده اخذ می‌گردد. این مبلغ درصد ثابتی از ارزش روز خودروست.
  • مالیات بر خودرو‌‌های لوکس: این مبلغ نیز یک مالیات مقطوع بحساب می‌آید. هرساله در احکام مالیاتی بودجه جزئیات این مالیات مشخص می‌شوند.
  • تکالیف مالیات مشاغل صاحب نمایشگاه خودرو و بنگاه معاملات اتومبیل: این افراد نیز مانند سایر اشخاص حقیقی و حقوقی صاحب کسب و کار هستند. مجوز بنام آنهاست و با توجه به شرایط و حجم فعالیت مشمول مالیات مشاغل هستند.
  • مالیات دلالان خودرو: این اشخاص مجوز کسب و کار ندارند اما از محل معامله خودرو در بنگاه‌ها و نمایشگاه‌های خودرو سود دریافت می‌کنند. برخی نیز اقدام به خرید خورد‌های تصادفی کرده و آنها را پس از تعمیر بفروش می‌رسانند.

اگر با خرید و فروش اتومبیل سروکار دارید، قطعا در یکی از این چهار دسته هستید. ممکن است کار شما یک حالت خاص در میان این چهار دسته باشد. با اینحال اظهار فعالیت و درآمد وظیفه قانونی شماست و تخطی از آن مشکلساز خواهد بود. پس با کمک مشاور مالیاتی نزدیکترین حالت به فعالیتتان را انتخاب نموده و براساس قانون تکالیف مالیاتی را انجام دهید.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.